Wednesday, February 11, 2009

PERMATA KATA BUAT RENUNGAN

Kadang-kadang kita sebagai hambaNya yang serba kekurangan lupa untuk merenung sesuatu yang boleh dijadikan panduan untuk kesejahtera didunia dan akhirat. Renung-renungkan Riwayat-Riwayat yang tertera semuga sama-sama kita mendapat manafaat daripadanya.

1. NIAT: PERMULAAN SEGALA AMALAN

Daripada Amirul Mukmin Abu Hafs Umar bin al-Khattab r.a, aku mendengar Nabi s.a.w bersabda : "Sesungguhnya semua amalan perbuatan adalah dinilai mengikut niat. Setiap orang dinilai dengan niatnya. Sesiapa yang berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya maka hijrahnya dinilai mengikut niatnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya. Sesiapa yang berhijrah untuk mendapat dunia atau wanita untuk dikawininya maka hijrahnya dinilai mengikut tujuan hijrah itu.

(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

2. KEWAJIPAN MENYAMPAIKAN ILMU

Daripada Abdullah bin 'Amr r.a., sesungguhnya Nabi s.a.w, bersabda: " Sampaikanlah daripadaku walaupun satu "ayat dan ceritakanlah mengenai Bani Israil. Tiada sebarang kesempitan dan dosa."

(Riwayat al-Bukhari)

3. FAEDAH MENYAMPAIKAN ILMU

Daripada Zaid bin Thabit r.a., Nabi s.a.w bersabda; "Allah menyerikan orang yang mendengar suatu ahdis daripada kami lalu ia menghafalnya sehingga ia menyampaikan kepada orang lain. Kemungkinan seseorang itu membawa suatu kefahaman kepada orang yang lebih memahami. Berkemungkinan juga orang yang membawa suatu kefahaman sebenarnya ia tidak memahaminya."

(Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi)

4. TIADA PENGECUALIAN MENUNTUT ILMU

Daripada Anas bin MAlik r.a., bersabda Rasullah s.a.w: "Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap Muslim."

(Riawayat Ibu Majah dan Abu Ya'la)

No comments:

Post a Comment