Tuesday, August 11, 2009

Kematian dan Jemputan Kenduri

Pada 24 Julai 2009 dapat SMS dari Manja...Mjang Ani tak tahu pulak nama sebenarnya adalah(Kalsom Abdullah) dimasukkan ke Hospital Kuala Nerang kerana komplikasi Kencing manis, darah tinggi dan sebagainya. So 25 Julai 2009 (sabtu) pergilah berziarah ngan husband....terkejut juga lihat keadaan Mjang(Mjang ni sepupu sebelah arwah ayah Halim, kira relatednya pangkat Mak Saudara Pupu dengan anak-anak arwah ayah ni)badan pun dah bengkak sebelah. Sempat jugalah dihadiah bacaan surah yasin untuk meringankan bebanan penyakit yang ditanggung oleh Mjang Ani. Sedih juga sebab dia dah tak kenal orang yang melawat dia. Teringat dua tiga minggu sebelum tu semasa melawat dia kat Hospital Sultanah Bahiyah dalam keadaan sakit Mjang masih sempat berjenaka dan mengingati kisah-kisah lama. 27 Ogos 2009 Manja SMS lagi doktor nak operate kaki Mjang. Esoknya bila bertanya bertanya kabar operation blm dibuat....last ptg 1 Ogos aku SMS kat Manja...sori tak dapat nak lawat Mjang sebab agak sibuk ngan aktiviti dirumah dan nak bertanya kabar. Bila Manja balas SMS Mjang dan pun meninggal jam 5.00ptg. Innalillahhiwarajun...semuga roh Mjang dicucuri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman.

Masa menziarahi kali terakhir arwah Mjang Ani di rumah Syirah di Kuala Nerang jumpa semua adik beradik. Kak Sofrah, Kak Rita, Kak Zakiah, Manja, Uzir , Bang Det,Tart dan En. Mat Noor library pun ada ha..ha.. baru tau rupanya ada sangkut adik beradik ngan dia ni.

Wa Sariah (Sepupu ayah)jumpa masa berziarah arwah Mjang Ani di hospital jemput kemajlis kenduri anaknya Kak Najjah. Kak Najjah nak buat kenduri kawin anaknya so..dia jemputlah kami satu keluarga pada 8 Ogos 2009 di Sungai Petani. Insyaallah kataku kalau tak ada aral sampaila nanti.....memang cadang nak ke majlis tersebut insyaallah. 2 Ogos 2009 Kak Cik Nasariah CAS call...katanya Cik Jiah (Sepupu ayah anak Tok Cik Salim) wakilkan dia jemput kami sekeluarga ke Majlis kenduri anaknya pada 8 Ogos di rumah pusaka Tok Cik Salim.... alamak kena satu hari dengan kenduri anak Wa Sariah. Insyaalah tak ada aral kami sampai.

So 8 Ogos...SMS manja minta alamat rumah kak Najjah ingat nak juga ke Majlis kenduri di SP tu. Manja pun tak ada alamat tapi dia bagi no h/p Kyati anak Wa...bila call husband Kyati jawab dan bagi plan nak kerumah kenduri...nampak macam susah juga nak faham melalui telefon ni...so kami ambil keputusan ke majlis kenduri rumah Cik Jiyah aje kat Alor Setar. On the way nak turun ke rumah kenduri terjumpa Pak Chaq Ahmad di a jemput kerumah selepas kenduri...so kami singgah lawat Tok Cik Minah dan jumpalah dengan Mak Chaq Ja, Zana dan Pak Cik Jan. Well kalau arwah ayah ada pasti dia gembira sebab hajatnya supaya kami mempereratkan siratulrahim keluarganya tercapai. To Wa Sariah, Mak Teh dan Mak su insyallah ada kelapangan kami akan melawat keluarga disana. Doakanlah keberkatan hidup kami.....amin.

No comments:

Post a Comment